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BLITTER|Amstrad Action #11)BLITTER|Amstrad Action #16)BLITTER|The Amstrad User)
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In May we brought you three stunning graphics demo programs which wrung that little bit extra out of Arnold. We thought they pushed the old CPC hardware about as far as it could go, but Patti Bond of St. Helens proved us wrong. His type-in, Blitter, mimics a demo program Commodore use to show off their enormously expensive Amiga personal computer.

The demo is of a huge red and white football, bouncing and spinning at the same time, against a grid background - and it takes real power to do that properly. With Paul's program, Arnold can match computers nearly ten times more expensive -not bad, tor 3K of Basic? And the perfect demo to put you in the mood for the World Cup.

10 a=0.2
20 x=120
30 DEG
40 c%=3
50 c1%=9
60 MODE 0
70 FOR x%=&C000 TO &F7FF STEP 2:POKE x%,128:NEXT
80 FOR x%=&F800 TO &FFFF:POKE x%,192:NEXT
90 GOSUB 310:ORIGIN 0,0,0,640,0,400
100 col=1
110 FOR kkk=1 TO 100
120 FOR kk=1 TO col
130 x=x-4
140 IF x=0 THEN a=-0.2
150 IF x=-120 THEN GOTO 290
160 d=0
170 PLOT 320,300,1
180 FOR t%= 90 TO 270 STEP 4
190 chk=INT(200+100*SIN(t%))
200 IF chk=293 OR chk=243 OR chk=156 OR chk=106 THEN d=1
210 IF chk=276 OR chk=203 OR chk=128 THEN d=0
220 IF d=1 THEN DRAW 320+x*COS(t%),200+100*SIN(t%),c% ELSE DRAW 320+x*COS(t%),200+100*SIN(t%),c1%
230 NEXT t%
240 NEXT kk
250 col=col+a:c%=c%+1:c1%=c1%+1
260 IF c%=15 THEN c%=3
270 IF c1%=15 THEN c1%=3
280 NEXT kkk
290 GOTO 420
300 END
310 c=15
320 x%=0:y%=100:ORIGIN 380,200:PLOT -2,-2,c
330 d%=3-2*r
340 WHILE x%350 PLOT x%,y%:DRAW -x%,y%:PLOT y%,x%:DRAW -y%,x%:PLOT -x%,-y%:DRAW x%,-y%:PLOT -y%,-x%:DRAW y%,-x%
360 IF d%370 d%=d%+4*(x%-y%)+10
380 y%=y%-2
390 x%=x%+2
400 WEND
410 RETURN
420 d=2::'Change variable D for speed
430 KEY 1,"call&bc02:mode 2:list"+CHR$(13)
440 ENV 1,14,-1,2::'Set up envelopes and variables
450 ENT 1,100,5,1
460 dr=1:cl=3:cl2=9:fr=1: xd%=-1:yd=-0.5:x%=30:y=15
470 FOR x=2 TO 14 STEP 2:INK x,6:INK x+1,26:NEXT::'Set inks to correct colours
480 INK 15,1:INK 1,2:INK 0,11:BORDER 11
490 WHILE mainloop=0
500 INK cl,6:INK cl2,26
510 OUT &BC00,12:OUT &BD00,48+INT(t%/256):OUT &BC00,13:OUT &BD00,t% MOD 256::'Uses CRTC register 12 & 13 to set OFFSET for hardware scroll
520 IF x%>35 OR x%530 yd=yd-0.5:x%=x%+xd%
540 IF x%>35 OR x%550 t%=x%+(80*y):FOR a=1 TO d:CALL &BD19:NEXT::'Use FRAME instead of CALL&BD19 on 664 & 6128
560 y=y+yd:IF y570 IF yd=2 THEN SOUND 2,1000,0,1,1,1
580 cl=cl+dr:IF cl=15 THEN cl=3 ELSE IF cl=2 THEN cl=14::'Keeps control of INK values to give illusion of rotation
590 cl2=cl2+dr:IF cl2=15 THEN cl2=3 ELSE IF cl2=2 THEN cl2=14
600 WEND

AA#11

★ PUBLISHERS: Amstrad Action (UK) + The Amstrad User (Australia)
★ YEARS: 1986 , 1987
★ CONFIG: 64K + AMSDOS
★ AUTHOR: Paul Bond
 

CPCrulez[Content Management System] v8.7-desktop/cache
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L'Amstrad CPC est une machine 8 bits à base d'un Z80 à 4MHz. Le premier de la gamme fut le CPC 464 en 1984, équipé d'un lecteur de cassettes intégré il se plaçait en concurrent  du Commodore C64 beaucoup plus compliqué à utiliser et plus cher. Ce fut un réel succès et sorti cette même années le CPC 664 équipé d'un lecteur de disquettes trois pouces intégré. Sa vie fut de courte durée puisqu'en 1985 il fut remplacé par le CPC 6128 qui était plus compact, plus soigné et surtout qui avait 128Ko de RAM au lieu de 64Ko.