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Colourful pictures can be stored In the Amstrad's memory and re-drawn using this routine from John Keneally.

The following utility for the Amstrad CPC464 allows pictures to be drawn in four colours (out of a possible 27) and be recreated in user programs. Pictures are stored from address 43902 downwards in a picture buffer. Space must be reserved in the user program by the memory command.

Pictures are numbered from 0 upwards. The picture currently being drawn can call up any previous picture and put it anywhere on the screen. The whole picture can then be re-drawn by clearing the screen and using the draw command. 

The commands

  • p select a picture (0,1, etc.).
  • d draw selected picture,
  • f finish current picture and advance to next. Arrow keys .. . move the cursor. I mark start point for line or arc draw.
  • e mark end point for lineor arc and draw it.
  • r mark one corner for a rectangle.
  • m mark opposite corner and draw filled rectangle,
  • i partial infill function, 
  • t1 mark first point of triangle.
  • t2 mark second point of triangle.
  • t3 mark third point and draw triangle,
  • z clear screen,
  • k re-draw a previous picture number at cursor position.
  • x delete last command. (Clear screen and draw using (d) command to see effect),
  • b set border colour and the four ink colours,
  • c select an ink for future drawing.
  • g display coordinates of cursor.
  • u display length of picture buffer space used so far.
  • k save/load picture buffer to cassette.

    Note: The routines from line 1000 onwards must be incorporated to use the pictures in other programs. To use, first use gosub 1600 to load the picture buffer (after reserving space for it using the memory command. The  (u) command will tell you how long the buffer is. Use a value of 43902 (minus this length). Pictures can then be drawn by setting pn%=- picture number and doing GOSUB 1700: GOSUB 1000.

Program notes

  • 50-110 Program initialisation routine.
  • 130-170 wait for command and flash cursor.
  • 180-270 dispatch command.
  • 280-960 activate the commands.
  • 1000-1520 main draw functions routine.
  • 1120-1130 draw line.
  • 1150-1190 draw rectangle
  • 1200-1310 draw arc.
  • 1320-1480 Routine to allow shapes to be filled in.
  • 1490-1500 draw triangle.
  • 1510-1520 draw another picture.
  • 1600-1620 routine for loading picture buffer.
  • 1700-1800 Routine for the selection of pictures.

PersonalComputerNews #93

★ ÉDITEUR: Personal Computer News
★ YEAR: 1985
★ CONFIG: 64K + AMSDOS
★ LANGUAGE:
★ AUTEUR: John Keneally

★ AMSTRAD CPC ★ DOWNLOAD ★

Type-in/Listing:
» Draw  Utility    LISTING    ENGLISHDATE: 2012-12-24
DL: 33 fois
TYPE: PDF
SIZE: 357Ko
NOTE: 2 pages/PDFlib v1.6

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QUE DIT LA LOI FRANÇAISE:

L'alinéa 8 de l'article L122-5 du Code de la propriété intellectuelle explique que « Lorsque l'œuvre a été divulguée, l'auteur ne peut interdire la reproduction d'une œuvre et sa représentation effectuées à des fins de conservation ou destinées à préserver les conditions de sa consultation à des fins de recherche ou détudes privées par des particuliers, dans les locaux de l'établissement et sur des terminaux dédiés par des bibliothèques accessibles au public, par des musées ou par des services d'archives, sous réserve que ceux-ci ne recherchent aucun avantage économique ou commercial ». Pas de problème donc pour nous!

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L'Amstrad CPC est une machine 8 bits à base d'un Z80 à 4MHz. Le premier de la gamme fut le CPC 464 en 1984, équipé d'un lecteur de cassettes intégré il se plaçait en concurrent  du Commodore C64 beaucoup plus compliqué à utiliser et plus cher. Ce fut un réel succès et sorti cette même années le CPC 664 équipé d'un lecteur de disquettes trois pouces intégré. Sa vie fut de courte durée puisqu'en 1985 il fut remplacé par le CPC 6128 qui était plus compact, plus soigné et surtout qui avait 128Ko de RAM au lieu de 64Ko.