★ AMSTRAD CPC ★ GAMESLIST ★ BUSTOUT (c) AMSTRAD COMPUTER USER ★

Amstrad Computer User
★ Ce texte vous est présenté dans sa version originale ★ 
 ★ This text is presented to you in its original version ★ 
 ★ Este texto se presenta en su versión original ★ 
 ★ Dieser Text wird in seiner Originalfassung präsentiert ★ 

Type in your first game

One of the most important features of the CPC464 is its ability to do a lot with only a minimum of programming effort. The programs in this issue demonstrate this facet of the system, and this version of the well known ‘breakout' style of game manages to fit all the essential features into a single page listing.

There's even a comprehensive range of sounds to support the visual activity.

The cursor keys or joystick control the bat that runs along the bottom of the screen. Stop the ‘ball' (it's actually a square, but you could chose another character. Line 300 sets up the bat with character 233.

Commentary

  • 10-60 Set up the constants for the program. The sound tone and volume envelopes and mode.
  • 70-130 Draws the new opening screen.
  • 140-150 Draw the ‘bat'.
  • 160-190 Every time a life is lost (ie you miss the ball and it drops off the bottom of the display) this section generates a random entry for the next ball.
  • 200-320 The main program loop. It ‘Undraws' the ball (by overprinting the old position with a space), then draws the new position. The routine also spots the boundaries and produces an appropriate noise -and increments the score when the topline is eaten away.

Subroutines

  • 330-350 This provides the ‘end of a life' condition if you miss the ball in 240.
  • 360-380 This routine, called from 220, scans the keyboard or joystick to move the bat.
  • 390 Called from the midst of 260, this routine erases the block that has been hit by the ball by replacing it with a space character.
  • 400-410 When the lives reach zero (line 330), this re-initialises the life count and score before restarting at line 60.
  • 420 The score update routine, called from 260, 270 or 280, depending on which block has been knocked from the ‘wall'.

BUSTOUT
(c) AMSTRAD COMPUTER USER

AUTHOR: Alexander Martin

★ YEAR: 1984
★ LANGUAGE:
★ GENRE: INGAME MODE 1 , BREAKOUT CLONE
★ LiCENCE: LISTING
★ COLLECTION: AMSTRAD COMPUTER USER 1984

 

★ AMSTRAD CPC ★ DOWNLOAD ★

Type-in/Listing:
» Bustout    (Amstrad  Computer  User)    LISTING    ENGLISHDATE: 2021-08-15
DL: 188
TYPE: PDF
SiZE: 93Ko
NOTE: 1 page/PDFlib v1.6

Je participe au site:
» Pour ce titre nous ne disposons de fichier executable sur CPC (Dump, Saisie du listing) , alors si vous avez ça dans vos cartons ou vous désirez usé vos petit doigts boudinés sur votre clavier faites le nous savoir.
» Vous avez des infos personnel ?
» Vous avez remarqué une erreur dans ce texte ?
» Aidez-nous à améliorer cette page : en nous contactant via le forum ou par email.

CPCrulez[Content Management System] v8.7-desktop/c
Page créée en 194 millisecondes et consultée 470 fois

L'Amstrad CPC est une machine 8 bits à base d'un Z80 à 4MHz. Le premier de la gamme fut le CPC 464 en 1984, équipé d'un lecteur de cassettes intégré il se plaçait en concurrent  du Commodore C64 beaucoup plus compliqué à utiliser et plus cher. Ce fut un réel succès et sorti cette même années le CPC 664 équipé d'un lecteur de disquettes trois pouces intégré. Sa vie fut de courte durée puisqu'en 1985 il fut remplacé par le CPC 6128 qui était plus compact, plus soigné et surtout qui avait 128Ko de RAM au lieu de 64Ko.